Примери за реализация на електронно обучение


Електронното обучение е успешно използвано в РУ, където след завършване получавате, диплома за завършена образователно-квалификационна степен и професионална квалификация. Русенския университет предлага дистанционната форма на обучение, която се оправлява  от център за дистанционното обучение (ДФО), която се контролира от Съветът за дистанционно обучение (СДО) .

1. Техническо осигуряване на дистанционното обучение - поддържа и развива материалната база на ЦДО и осигурява технически e-mail комуникацията и оn-line връзката между студентите и преподавателите;

2. Технологично и логистично осигуряване на дистанционното обучение - поддържа и развива web-сайта на ЦДО и интернет-базираната система за разполагане на учебните материали и ресурси за самоподготовка. Отделът съдейства при подготовката и базира в тази система учебните материали, които са приети от СДО и осигурява технологично и логистично дистанционната форма на обучение (ДФО) в Университета.

ЦДО осигурява технически, технологично и логистично ДФО в РУ. ЦДО организира процеса по следния начин:
􀁺 организира подготовката на преподавателите, участващи в ДФО;
􀁺 отговаря за запознаването на преподавателите с особеностите на ДФО;
􀁺 работи съвместно с координаторите на курсове за осъществяване целите на
дистанционното обучение;
􀁺 следи развитието на средствата и технологиите за дистанционно обучение и
прави предложения за актуализиране на използва такива.
Приемането на студенти в ДФО се извършва съгласно условията на Наредбата за
държавните изисквания за приемане на студенти във висшите училища на Република
България.
След записването следват няколко стъпки за въведение в учебната среда:
1. справка относно осигуряването на не по-малко от 75 процента от учебното съдържание по учебен план с учебни материали и ресурси за самоподготовка, предназначени за ДО, и справка относно съответствието на не по-малко от 70 процента от тези материали с изискванията за достигане на трето и/или четвърто технологично равнище, съгласно изискванията на Наредбата за държавните изисквания за организиране на ДФО във висшите училища, подготвена от ЦДО;
2. списък на екипа, провеждащ и осигуря- ващ обучението, утвърден от съвета на основното звено;
3. инструкция, относно организацията на достъпа до информационните ресурси, подготвена от ЦДО;
4. списък на техническите и комуника- ционните средства, които ще се използват в обучението, подготвен от ЦДО.
Подготовката и издаването на учебните материали и ресурси за самоподготовка,
предназначени за дистанционната форма на обучение, се организира от основното звено, отговарящо за учебно-методичното осигуряване на учебния процес. Предназначените за дистанционната форма на обучение учебни материали и ресурси за самоподготовка се разработват съгласно указания, утвърдени от СДО. При приемането от СДО на учебните материали и ресурси за самоподготовка, предназначени за дистанционната форма на обучение, основните звена представят още:
1. решение на основното звено за органи-зиране на дистанционна форма на обучение
за специалността, към учебния план на която се числи съответната учебна дисциплина;
2. рецензия от изтъкнат специалист в съответната научна област;
3. протокол от заседание на катедрения съвет, на което учебното пособие е обсъдено
и предложено за тиражиране.

Обучението в дистанционната форма за
придобиване на висше образование на ОКС “бакалавър” след придобита ОКС “специалист”, за придобиване на второ висше образование и за придобиване срещу
заплащане на висше образование на ОКС “магистър” след придобита ОКС “бакалавър”
или “магистър” може да се организира и проведе по един от двата начина:
1. чрез финансиране от РУ, като формираната учебна заетост от преподавателите се отчита чрез годишните индивидуални отчети за учебната им заетост;
2. чрез самофинансиране, като на преподавателите се изплащат хонорари в
зависимост от формираната учебна заетост от занятията в дистанционната форма на
обучение.

При подготовката на учебните материализа нуждите на дистанционното обучение е
необходимо да се спазват следните правила:
􀁺 за мотивация на потребителя – дружелюбен интерфейс към потребителя,
атрактивност на съдържанието и яснодефиниране на целта на учебното пособие;
􀁺 за съдържанието на учебното пособие– видът да се различава от този на стандартен
учебник, т.е. да има материали за самостоятелна работа, симулации и др.
􀁺 за методиката – гъвкавост в зависимост от целевата група; ясно дефинирани
концепция; упътване за работа с учебното пособие, указания към всеки раздел и др.
􀁺 за техническото изпълнение на учебното пособие – изцяло или частично
собствена разработка, като при използване на чужди материали да се посочи източника.

Темите включени в учебното пособие трябва да са подредени в логическа последователност, а изложението трябва да е съобразено с аудиторията и условията на учене – основно чрез самоподготовка.
Технически изисквания към учебните материали:
􀁺 Електронното съдържание на учебните материали трябва да бъде разработено под формата на Интернет приложение - Web сайт и интегрирано в платформа за електронно
обучение.
􀁺 Учебното съдържание трябва да бъде максимално гъвкаво и да се използват всички достъпни ресурси на платформата.
􀁺 За създаването на учебните материали да се използва лицензиран или свободно
разпространяван софтуер.
􀁺 Да се използват универсални документи с вградени шрифтове като PDF и други.
􀁺 При създаване на HTML документи да се използва кодиране на кирилица и
стандартни стилове.

Като доказателсво за успешната практика на дистанционното образ и реализацията след завършване на обучението ще представим мнението на един доказал се специалист Regina Lewis :
Онлайн инструктори идват с практически познания и може да бъде използвани от всяко място по целия свят и да се види ка се прилагат в рялни бизнес ситуации.
75% от диплмите които се получавт от e-learning се признават на равно с тези от обикновенните университети

Като студент мога да дам моето мнение за moodle , което е полужително ,защото дава възможност за съвместна работа и мн други опции които олесняват комуникацията .
Истинско удоволствие е да се работи в средата на moodle и споделянето на информация. Дава задания, пишеш в wiki и дава възможност да селдиш всякакви събития по дата в календара.

Няма коментари:

Публикуване на коментар