Електронното обучение е успешно
използвано в РУ, където след завършване получавате, диплома за завършена
образователно-квалификационна степен и професионална квалификация. Русенския университет предлага дистанционната форма на
обучение, която се оправлява от център
за дистанционното обучение (ДФО), която се контролира от Съветът за
дистанционно обучение (СДО) .
1.
Техническо осигуряване на дистанционното обучение - поддържа и развива
материалната база на ЦДО и осигурява технически e-mail комуникацията и оn-line
връзката между студентите и преподавателите;
2.
Технологично и логистично осигуряване на дистанционното обучение - поддържа и
развива web-сайта на ЦДО и интернет-базираната система за разполагане на
учебните материали и ресурси за самоподготовка. Отделът съдейства при подготовката
и базира в тази система учебните материали, които са приети от СДО и осигурява
технологично и логистично дистанционната форма на обучение (ДФО) в Университета.
ЦДО
осигурява технически, технологично и логистично ДФО в РУ. ЦДО организира
процеса по следния начин:
организира подготовката на преподавателите, участващи в
ДФО;
отговаря за запознаването на преподавателите с особеностите
на ДФО;
работи съвместно с координаторите на курсове за осъществяване
целите на
дистанционното
обучение;
следи развитието на средствата и технологиите за
дистанционно обучение и
прави
предложения за актуализиране на използва такива.
Приемането
на студенти в ДФО се извършва съгласно условията на Наредбата за
държавните
изисквания за приемане на студенти във висшите училища на Република
България.
След
записването следват няколко стъпки за въведение в учебната среда:
1.
справка относно осигуряването на не по-малко от 75 процента от учебното
съдържание по учебен план с учебни материали и ресурси за самоподготовка,
предназначени за ДО, и справка относно съответствието на не по-малко от 70
процента от тези материали с изискванията за достигане на трето и/или четвърто
технологично равнище, съгласно изискванията на Наредбата за държавните
изисквания за организиране на ДФО във висшите училища, подготвена от ЦДО;
2.
списък на екипа, провеждащ и осигуря- ващ обучението, утвърден от съвета на
основното звено;
3.
инструкция, относно организацията на достъпа до информационните ресурси,
подготвена от ЦДО;
4.
списък на техническите и комуника- ционните средства, които ще се използват в
обучението, подготвен от ЦДО.
Подготовката
и издаването на учебните материали и ресурси за самоподготовка,
предназначени
за дистанционната форма на обучение, се организира от основното звено,
отговарящо за учебно-методичното осигуряване на учебния процес. Предназначените
за дистанционната форма на обучение учебни материали и ресурси за
самоподготовка се разработват съгласно указания, утвърдени от СДО. При
приемането от СДО на учебните материали и ресурси за самоподготовка, предназначени за дистанционната форма на обучение, основните
звена представят още:
1.
решение на основното звено за органи-зиране на дистанционна форма на обучение
за
специалността, към учебния план на която се числи съответната учебна
дисциплина;
2.
рецензия от изтъкнат специалист в съответната научна област;
3.
протокол от заседание на катедрения съвет, на което учебното пособие е обсъдено
и
предложено за тиражиране.
Обучението
в дистанционната форма за
придобиване
на висше образование на ОКС “бакалавър” след придобита ОКС “специалист”, за
придобиване на второ висше образование и за придобиване срещу
заплащане
на висше образование на ОКС “магистър” след придобита ОКС “бакалавър”
или
“магистър” може да се организира и проведе по един от двата начина:
1.
чрез финансиране от РУ, като формираната учебна заетост от преподавателите се
отчита чрез годишните индивидуални отчети за учебната им заетост;
2.
чрез самофинансиране, като на преподавателите се изплащат хонорари в
зависимост
от формираната учебна заетост от занятията в дистанционната форма на
обучение.
При
подготовката на учебните материализа нуждите на дистанционното обучение е
необходимо
да се спазват следните правила:
за мотивация на потребителя – дружелюбен интерфейс към
потребителя,
атрактивност
на съдържанието и яснодефиниране на целта на учебното пособие;
за съдържанието на учебното пособие– видът да се различава
от този на стандартен
учебник,
т.е. да има материали за самостоятелна работа, симулации и др.
за методиката – гъвкавост в зависимост от целевата група;
ясно дефинирани
концепция;
упътване за работа с учебното пособие, указания към всеки раздел и др.
за техническото изпълнение на учебното пособие – изцяло или частично
собствена
разработка, като при използване на чужди материали да се посочи източника.
Темите
включени в учебното пособие трябва да са подредени в логическа
последователност, а изложението трябва да е съобразено с аудиторията и
условията на учене – основно чрез самоподготовка.
Технически
изисквания към учебните материали:
Електронното съдържание на учебните материали трябва да бъде
разработено под формата на Интернет приложение - Web сайт и интегрирано в
платформа за електронно
обучение.
Учебното съдържание трябва да бъде максимално гъвкаво и да
се използват всички достъпни ресурси на платформата.
За създаването на учебните материали да се използва
лицензиран или свободно
разпространяван
софтуер.
Да се използват универсални документи с вградени шрифтове
като PDF и други.
При създаване на HTML документи да се използва кодиране на
кирилица и
стандартни
стилове.
Като
доказателсво за успешната практика на дистанционното образ и реализацията след
завършване на обучението ще представим мнението на един доказал се специалист Regina
Lewis :
Онлайн инструктори
идват с практически познания и може да бъде използвани от всяко място
по целия свят и да се види ка се прилагат в рялни бизнес
ситуации.
75%
от диплмите които се получавт от e-learning се признават на равно с тези от
обикновенните университети
Като
студент мога да дам моето мнение за moodle , което е
полужително ,защото дава възможност за съвместна работа и мн други опции които
олесняват комуникацията .
Истинско
удоволствие е да се работи в средата на moodle и споделянето на информация. Дава задания, пишеш в wiki и
дава възможност да селдиш всякакви събития по дата в календара.
Няма коментари:
Публикуване на коментар