До скоро се
смяташе, че електронното обучение е подходящо само за информативен тип
обучение. Обучения при които присъствието на обучителя и личния контакт не е от
толкова съществено значение.Естествено такова обучение не претендира, че може
да замести традиционния тип обучения. По скоро може да бъде едно чудесно начало
или допълнение към съществуващо такова.
От няколко години и в България се заговори за тази нова интерактивна форма на обучение. Електронното обучение или “e-learning” е форма на обучение, която се отъждествява с предаване на знанието по електронен път.
Основни насоки в обучението са:
– Обучение с цел адаптация – насочено към обслужване на квалификационните стандарти на служителите в сферата на образованието във времената на променящи се изисквания към тях;
– Обучение с цел повишаване на квалификацията и преквалификация в
отговор на променените индивидуални нужди, променените изисквания към квалификацията, налагани от съвременното образование;
– Обучение с цел насърчаване – насочено към получаване на по-висока квалификационна степен, позволяваща заемане на длъжност, изискваща по-високо квалификационно ниво;
– Обучение с цел иновации – позволява въвеждането на иновационни
методи в трудовите организации и трудовия процес (напр.
разработването на нови продукти и услуги, осигуряващи и гарантиращи
по-високо качество).
Този нов подход е особено важен за създаване на единна Европейска
образователна политика, особено в рамките на процедурите по разширение на
Европейската общност.
В съвременното глобализиращо се и динамично общество владеенето и
ползването на информационните и комуникационни технологии е съществен
елемент от функционалната грамотност на всеки човек, необходимо условие за
неговата лична и професионална реализация и израстване.Специфичните цели са:
От няколко години и в България се заговори за тази нова интерактивна форма на обучение. Електронното обучение или “e-learning” е форма на обучение, която се отъждествява с предаване на знанието по електронен път.
Основни насоки в обучението са:
– Обучение с цел адаптация – насочено към обслужване на квалификационните стандарти на служителите в сферата на образованието във времената на променящи се изисквания към тях;
– Обучение с цел повишаване на квалификацията и преквалификация в
отговор на променените индивидуални нужди, променените изисквания към квалификацията, налагани от съвременното образование;
– Обучение с цел насърчаване – насочено към получаване на по-висока квалификационна степен, позволяваща заемане на длъжност, изискваща по-високо квалификационно ниво;
– Обучение с цел иновации – позволява въвеждането на иновационни
методи в трудовите организации и трудовия процес (напр.
разработването на нови продукти и услуги, осигуряващи и гарантиращи
по-високо качество).
Този нов подход е особено важен за създаване на единна Европейска
образователна политика, особено в рамките на процедурите по разширение на
Европейската общност.
В съвременното глобализиращо се и динамично общество владеенето и
ползването на информационните и комуникационни технологии е съществен
елемент от функционалната грамотност на всеки човек, необходимо условие за
неговата лична и професионална реализация и израстване.Специфичните цели са:
– Оборудване
на училищата с компютри и свързването им към Интернет.
Достигане на съотношение брой ученици/компютър – 10/1 към 2007 година.
– Постигане равенство на възможностите при използване на ИКТ за
всички ученици, независимо от тяхната обществена и културна среда, етнически произход или здравословно състояние.
– Включване на ИКТ в учебните програми и в програмите за обучение на учителите.
– Създаване и адаптиране на образователен софтуер като се вземат необходимите мерки за защита на правата върху интелектуалната собственост и се създадат системи за копродукция, обмен и разпространение.
– Осигуряване на ИКТ обучение на децата в специалните училища.
– Увеличаване способността за изява и децентрализиране на управлението на образователния процес на локално ниво, увеличаване на институционалния и аналитичен капацитет на национално и локално ниво за целите на формулирането, планирането, оценката и анализа на политиката.
Напоследък повече преподаватели и изследователи обръщат внимание на бъзможностите за прилагане на Web 2.0 технологии в обучението. Всеки обучаем може да придобие знания и умения , включвайки се в група,общество или мрежа.Поставен проблем,задача може да бъде анализирана,обсъждана,пешена по много от предложените начини, знания и идеи. Също така участието в такива социални мрежи допринася за развиване на мрежа от хора със сходни интереси,професионалисти и експерти-с тях може да се контактува независимо от местоположението и часовата разика,получава се инфорнация и знания,тогава когато обучаемият изпитва необходимост.
Достигане на съотношение брой ученици/компютър – 10/1 към 2007 година.
– Постигане равенство на възможностите при използване на ИКТ за
всички ученици, независимо от тяхната обществена и културна среда, етнически произход или здравословно състояние.
– Включване на ИКТ в учебните програми и в програмите за обучение на учителите.
– Създаване и адаптиране на образователен софтуер като се вземат необходимите мерки за защита на правата върху интелектуалната собственост и се създадат системи за копродукция, обмен и разпространение.
– Осигуряване на ИКТ обучение на децата в специалните училища.
– Увеличаване способността за изява и децентрализиране на управлението на образователния процес на локално ниво, увеличаване на институционалния и аналитичен капацитет на национално и локално ниво за целите на формулирането, планирането, оценката и анализа на политиката.
Напоследък повече преподаватели и изследователи обръщат внимание на бъзможностите за прилагане на Web 2.0 технологии в обучението. Всеки обучаем може да придобие знания и умения , включвайки се в група,общество или мрежа.Поставен проблем,задача може да бъде анализирана,обсъждана,пешена по много от предложените начини, знания и идеи. Също така участието в такива социални мрежи допринася за развиване на мрежа от хора със сходни интереси,професионалисти и експерти-с тях може да се контактува независимо от местоположението и часовата разика,получава се инфорнация и знания,тогава когато обучаемият изпитва необходимост.
Едно от
най-важните предимства обаче е по-ниската цена на обучението – по данни на
Cedar Group един e-learning курс струва средно 32-45% по-малко, отколкото
неговият традиционен аналог. Това обяснява защо крупните корпорации все
по-често избират тази форма на обучение при повишаване квалификацията на своя
персонал.
Ключово
предимство на е-обучението е и неговата голяма ефективност. Според оценките на Cedar Group времето за
провеждане на даден курс в електронен вариант може да бъде до 45% по-кратко
отколкото на традиционния аналог. Разбира се, дали това предимство ще се
реализира, зависи от изучавания материал и методите на неговото представяне. Например при
изучаване на чужд език, е-обучението може да се приложи изключително успешно за
усвояване на граматиката, но не и за постигането на правилно произношение.
Не на последно място, онлайн обучението дава възможност да се повиши
качеството на образование, чрез използването на световните образователни
ресурси и благодарение на възможността за самостоятелно усвояване на все повече
знания. Последното е особено важно, тъй като допринася за изграждането на ценни
личностни качества – самостоятелност, отговорност, организираност, способност
за реална оценка на собствените
сили и вземане на обосновани решения – всичко изброено безспорно е необходимо
за една успешна кариера.
Няма коментари:
Публикуване на коментар